De advertentievorm Sponsored Products Ads is een zeer populaire manier om te adverteren op Amazon. Deze vorm van adverteren wordt gebruikt om producten uit te lichten bij de zoekresultaten. De producten waarop geadverteerd wordt komen bovenaan de zoekresultaten te staan. Hierdoor krijgt de klant dit product als eerste te zien en dit zorgt op zijn beurt weer voor een hogere kans op conversie.
Amazon heeft Sponsored Products Ads in het leven geroepen om meer zichtbaarheid en verkopen te realiseren voor adverteerders.
Sponsored Product Ads werken redelijk eenvoudig. De advertentie richt zich op specifieke zoekworden, deze termen kun je vooraf opstellen, of je kunt kiezen voor de optie ‘automatische targeting’. Via deze optie adverteer je op alle relevante zoekwoorden. Wat de advertentie kost dat bepaal je zelf. Wel is het belangrijk dat je bod dusdanig hoog is dat de ad wordt meegenomen bij de zoekresultaten. De adverterende partijen die het hoogste bieden worden meegenomen, wanneer je bod te laag is riskeer je het om niet vertoond te worden.
Nadat de zoektermen en budgetten zijn ingericht kun je beginnen met het maken van de advertentie. De advertentie moet aantrekkelijk zijn, kies daarom voor duidelijke foto’s en een gedetailleerde beschrijving. Zie ook het bovenstaande voorbeeld van een Sponsored product ad.