Online verkopen vraagt om een goed uitgedacht logistiekproces. De producten moeten immers van de leverancier naar de koper gaan en het liefst nog zo snel mogelijk. Dat het product geleverd wordt in één dag is bijna een vereiste geworden en wordt niet meer als USP gezien maar meer als ‘gewoon’. Het is daarom belangrijk om de fulfilment in orde te hebben. Hoewel je het logistieke proces zelf in handen kunt houden, kun je deze ook uitbesteden aan Amazon zelf, dit noemen we Fulfilment By Amazon (FBA). Amazon neemt bijna de hele fulfilment voor een ondernemer uit handen.
Voor ondernemers die geen tijd hebben voor het fulfilmentproces heeft Amazon de dienst FBA opgezet. Amazon neemt hierbij zowat het hele logistieke proces voor een ondernemer uit handen. Wanneer de producten van de ondernemer afgeleverd zijn bij het logistieke centrum van Amazon, neemt Amazon de verantwoordelijkheid in handen. Dit betekent dus dat zij de producten opslaan in een magazijn en deze versturen naar de klant wanneer deze een bestelling plaatst. Dit scheelt de ondernemer veel tijd en de klant heeft zijn of haar producten snel in huis.
Om te bepalen of FBA interessant voor je kan zijn is het handig om de exacte prijzen op een rijtje te zetten. De volgende kosten zijn van toepassing wanneer je gebruik wilt maken van FBA:
Daarnaast zijn er ook nog de kosten die je betaalt om te mogen verkopen op Amazon, deze bedrag $40 per maand voor meer dan 40 verkopen per maand. Mocht je dit aantal niet halen dan kun je ervoor kiezen om $0.99 per verkoop te betalen.
Hierbij een klein voorbeeld van het kostenplaatje van wanneer we hamers gaan verkopen.
Zoals we op de bovenstaande foto kunnen zien maken we 2.31% winst per verkoop, het is dus wel belangrijk om deze berekening te maken voordat je besluit om FBA te gebruiken.
Zoals we al eerder hebben gezien regelt FBA het logistieke proces voor een verkopen, maar FBA doet nog meer. De voordelen van FBA op een rijtje:
Wanneer je na de kosten van FBA een mooi winstpercentage overhoudt, dan kan FBA erg interessant zijn.