Amazon vs Bol.com

Amazon vs Bol.com

De opkomst van Amazon wereldwijd gaat in sneltreinvaart. De techgigant verovert land na land en markt na markt. Jeff Bezos investeert in constante groei van zijn bedrijf en de impact daarvan is gigantisch. Waar Amazon ooit begon als boekhandel en met Kindle de eerste aanzet tot disruptie deed, is Amazon vandaag de dag zo’n beetje actief in iedere markt die je kunt verzinnen en trekt het bedrijf het hele proces naar zich toe. Deze ontwikkeling is voor veel bedrijven een bedreiging, aangezien de strategie van Jeff Bezos erg agressief is. Door de financiële slagkracht van Amazon kan het ver gaan om de concurrentie in diverse markten uit te schakelen. Zo wordt een markt vaak volledig op geschud door met enorme kortingen te werken, of door simpelweg een van de marktleiders in te lijven. De overname van Whole Foods is daar een perfect voorbeeld van. Kortom: Amazon dendert door en komt nu ook richting Nederland en de eerste stappen zijn gezet. Volgens markt analisten zou een overname van Bol.com een logische stap kunnen zijn. Moet Bol.com zich zorgen maken?

Sinds de oprichting van Bol.com in 1999 is het platform doorgegroeid tot een van de meest bekende e-commerce platformen van Nederland. Inmiddels is het platform eigendom van Ahold (inmiddels Ahold Delhaize) en zijn ook de beursanalisten niet altijd positief over de marktpositie van Bol.com. Zo kwam het aandeel in Augustus 2017 in een dal terecht vanwege de angst van enorme impact op de resultaten van Ahold. Maar waarom zou Ahold zich in kleine markten als NL & BE zorgen moeten maken?

Veranderend gedrag en een nieuw startpunt

De positionering van Bol.com is erg sterk in Nederland en ze hebben inmiddels een enorm sterke merknaam opgebouwd waardoor ook het gedrag van van de consument veranderd. Waar iedereen vroeger zijn/haar zoektocht via Google begon, beginnen steeds meer mensen de zoektocht al op Bol.com, het assortiment is zo immens groot dat de consument er al vanuit gaat dat het product wat ze zoeken aanwezig is. Cijfers uit Amerika bevestigen dat deze trend ook in Amerika speelt, daar is namelijk meer dan de helft van alle zoekopdrachten al direct via Amazon, ook in Duitsland ligt het percentage dat direct bij Amazon begint al op bijna 35%. Zodra Amazon naar Nederland komt zal dit een directe bedreiging voor Bol.com worden, of Amazon zal Bol.com overnemen en het marktaandeel direct opeisen.

Survival of the most adaptive

Maar even belangrijker, hoe kun jij als ondernemer profiteren van deze ontwikkelen en ervoor zorgen dat jouw organisatie future proof is? Juist, door er vandaag nog mee te beginnen! Adverteren in Amazon zal duurder en duurder worden naarmate er meer bedrijven in het platform komen en daarnaast kan het goed zijn voor de organische vindbaarheid binnen Amazon om er zo snel mogelijk mee te starten!

Over de auteur

admin administrator

Geef een reactie