Crossborder e-commerce ondernemen

Crossborder e-commerce ondernemen

Door de globalisering en de technologieën is het tegenwoordig veel eenvoudiger om in het buitenland te ondernemen. Veel webshops ondernemen in het buitenland en dat is een gezonde ontwikkeling, zodra de logistieke voorzieningen goed georganiseerd zijn en alle andere bedrijfstechnische onderdelen het toelaten kan er meer omzet gedaan worden waardoor je op termijn natuurlijk weer kunt profiteren van een voordeligere inkoop. Hoe je als organisatie kunt ondernemen in het buitenland en welke platformen daarvoor relevant zijn? 

Amazon

Amazon is toonaangevend in de ontwikkeling als globale marketplace. Door wereldwijd een positie in te nemen in de e-commerce markt van een specifiek land is de bekendheid enorm hoog en vertrouwd iedereen het platform. Door de positie die ze online verwerven krijgen ze enorm veel traffic en daarmee is het een super interessant platform voor adverteerders. De adverteerders kunnen hun assortiment tonen binnen het aanbod van Amazon.com en daarmee heel veel volume gaan draaien.

Amazon is inmiddels dusdanig groot en ontwikkeld als marketplace dat ze eigen Amazon Services eromheen leveren. Zo kun je direct adverteren op Amazon via Headline Search Ads & Sponsored Product Ads om meer verkopen te draaien. Echter speelt Amazon enorm goed in op de situatie, het zijn vaak namelijk ondernemingen die in hun thuisland de fulfilment op orde hebben maar in het buitenland nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Amazon biedt dan ook aan om het complete fulfilment proces uit handen te nemen.

Alibaba [B2B Marktplaats]

De naam zegt het al, de marktplaats van Alibaba is voornamelijk gefocust op B2B. Vanuit Alibaba kun je verschillende abonnementsvormen afsluiten als adverteerder. De verschillen zitten hem bijvoorbeeld in het tonen van producten en het zichtbaar zijn van jouw producten. De manier waarop, maar ook de frequentie en de posities kunnen verschillen. Uiteraard geldt hier: hoe groter het abonnement, hoe meer zichtbaarheid.

JD.com

JD is een C2C platform dat vergelijkbaar is met de grootste marktplaats uit China: Taoboa. JD.com is een platform met veel potentie en dat wordt ook gezien door techgiganten. Zo investeerde Google onlangs nog 550 miljoen in het platform. Echter is het onduidelijk wat de kosten en eisen van JD.com zijn om daar producten op te verkopen.

eBay

eBay is van origine natuurlijk een marktplaats van tweedehands spullen, echter is het net als Marktplaats.nl ook een interessant kanaal geworden voor de verkoop van nieuwe producten. Zo kun je via datafeeds eenvoudig jouw producten promoten via eBay en internationaal meer omzet behalen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden om te adverteren via deze platformen en daarmee crossborder te gaan ondernemen? Neem vrijblijvend contact met onze specialisten op!

Over de auteur

admin administrator

Geef een reactie