Amazon SEO

Het is onwaarschijnlijk dat je hoog in de zoekresultaten van Amazon zult komen zonder moeite te stoppen in de organische vindbaarheid van jouw producten. Op een organische manier vindbaar zijn voor klanten heeft positieve gevolgen voor het bedrag wat er onderaan de streep overblijft. Tevens is het optimaliseren van productpagina’s gratis. Genoeg redenen dus om zoekmachine optimalisatie voor Amazon uit te voeren, maar hoe doe je dit precies?

Het A9 algoritme van Amazon

Net als Google heeft Amazon ook een eigen algoritme. Dit algoritme bepaalt welk product op welke pagina komt te staan. Het algoritme van Amazon is erg ingewikkeld, maar A9 is ontwikkeld voor twee specifieke doelen. Doel 1: Amazon wilt de meest relevante producten koppelen aan de zoekterm die een consument gebruikt, doel 2: Amazon wilt zoveel mogelijk winst maken, daarom komen de best verkopende producten op de eerste pagina van de zoekresultaten. Door dit algoritme kunnen we wel stellen dat Amazon SEO een belangrijk onderdeel is van het handelen via Amazon.

Belangrijke factoren van Amazon SEO

Bij het optimaliseren van een productpagina zijn er 4 belangrijke factoren die je kunt optimaliseren. Dit zijn de volgende factoren: de titel, productomschrijving, heldere foto’s, de prijs. Wanneer je al deze factoren zoveel mogelijk optimaliseert dan is de kans groter dat het A9 algoritme van Amazon jouw producten hoger plaatst in de zoekresultaten.

De titel van je product

De titel van jouw product is niet alleen belangrijk voor de consument, maar ook voor de indexatie van de productpagina. De volgende elementen zijn relevant om te gebruiken bij het maken van een titel:

  • Het merk en de productlijn
  • Het materiaal
  • Het producttype
  • De kleur
  • De afmetingen
  • De hoeveelheid

Hierbij kun je zelf experimenteren met de volgorde van deze elementen. Ook kun je additionele zoekwoorden in de titel gebruiken om zo beter vindbaar te worden.

Productomschrijving

Ook de productomschrijving is belangrijk voor een goede indexatie. Een productomschrijving van Amazon bestaat veelal uit bulletpoints. Deze bulletpoints dienen een goede omschrijving van jouw product te zijn. Om het product goed vindbaar te maken is het belangrijk om een paar relevante zoektermen te gebruiken in de productomschrijving. Daarnaast is een goede call-to-action de manier om de klant binnen te halen.

productfoto

Heldere foto’s

Foto’s zijn indirect belangrijk voor jouw posities in de zoekresultaten. Goede foto’s helpen de consument bij hun keuze. Wanneer je goede foto’s gebruikt kiezen klanten sneller voor jouw product en meer sales hebben een positieve invloed op de zoekresultaten.

Veel concurrentie, hanteer een lage prijs

Op Amazon is over het algemeen veel concurrentie te vinden. Wanneer je een product lanceert op Amazon dan kan het handig zijn om de penetratieprijsstrategie te hanteren. Door op het begin een lage prijs te hanteren zul je eerst meer verkopen, hierdoor stijg je in de zoekresultaten waarna je de prijs langzaam kunt laten oplopen.

Amazon SEO uitbesteden

Voor het optimaliseren van productpagina’s op Amazon is kennis vereist. Bij het lanceren van een product is de kans groot dat je niet op de eerste pagina zult belanden, dit terwijl meer dan 70% van de consumenten zegt niet door te klikken naar pagina twee. Met behulp van een aantal strategieën is het goed mogelijk om wel op de eerste pagina te komen. Heb je hulp nodig met het lanceren van producten, of ben je niet tevreden over jouw huidige posities? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Onze in-house specialisten helpen je graag bij het hogerop komen in de zoekresultaten van Amazon.